Carlos Tavares, de CEO van het Stellantis-concern, heeft tijdens een bezoek aan de Cassino-fabriek in Zuid-Italië kenbaar gemaakt dat die productiefaciliteit in de niet al te verre toekomst grotere elektrische auto's zal bouwen. Het gaat daarbij om auto's die op het nieuwe STLA Large-platform van de groep komen te staan. Dat biedt plaats aan accupakketten die een rijbereik van tot 800 kilometer mogelijk moeten maken.
Auto's die op dat platform komen te staan, zijn mogelijk de opvolgers van de Alfa Romeo's Giulia en Stelvio, maar eventueel ook grotere elektrische modellen van Lancia en DS. Lancia maakt zich immers ook klaar voor een wederopstanding, waarbij het met een nieuwe Aurelia zal komen. De Maserati Grecale Folgore, de elektrische variant van de reeds bestaande Grecale, zal niet uit die fabriek komen rollen. Die auto staat namelijk op een ander platform, en uit de woorden van Tavares denken we op te kunnen maken dat alle auto's die straks uit Cassino rollen producten op STLA-basis zijn.
Wanneer de fabriek geconverteerd wordt, is nog onduidelijk. De Giulia en Stelvio gaan al even mee en zullen de plannen dus niet al te lang in de weg blijven zitten. Alfa Romeo wil in ieder geval vanaf 2027 alleen nog maar elektrische auto's bouwen. Mocht de ombouw al snel plaatsvinden, dan betekent het dat de Maserati Grecale-productie verplaatst wordt. Een andere optie is dat het nog wel even duurt eer Cassino verbouwd wordt, want Tavares geeft aan dat de producten die er in de toekomst vervaardigd worden nog niet onthuld zijn. Toch: DS moet vanaf 2024 al volledig elektrisch zijn, Lancia vanaf 2026 ook. We verwachten dus een hoop nieuws uit de Stellantis-koker. Meer Alfa's? Meerdere Lancia's? Een grote elektrische DS?
Wat voor groot elektrisch model zou jij van een van de Stellantis-merken willen zien?
