De ‘Wrist Twist’-besturing van Ford – De Vluchtstrook

De 'Wrist Twist'-besturing van Ford - De Vluchtstrook

Het stuurwiel: al sinds jaar en dag is het de gangbare manier om een auto van richting te doen veranderen. Fabrikanten proberen wel met alternatieve ideeën te spelen, maar vaak zonder resultaat. Eén voorbeeld daarvan is de ‘Wrist Twist’-besturing die Ford in de jaren ’60 bedacht.

Hoewel de allereerste auto’s geen stuurwielen hadden, werd dit principe vanaf 1900 langzaam maar zeker gemeengoed. Later kwam de stuurbekrachtiging daar nog bij als aanvullende innovatie om het sturen makkelijker te maken. De stuurwielen werkten prima – en dat doen ze feitelijk nog steeds – maar ze hadden ook nadelen. Vroeger waren de stuurwielen behoorlijk wat groter dan ze nu zijn, wat betekende dat de bestuurder minder ruimte had voor zijn benen. Daar vond raketgeleerde Robert J. Rumpf, die was ingehuurd door de Ford Motor Company om op de proppen te komen met nieuwe, innovatieve oplossingen, wat op: de ‘Wrist Twist’-besturing.
Het Wrist Twist-systeem heeft qua uiterlijk wel wat weg van …

Lees verder…

Bron: Autoweek