Bij Volkswagen is modulaire techniek tegenwoordig helemaal hip en happening. Althans dat doen ze ons geloven. In werkelijkheid zijn ze er al jaren mee bezig. Een mooi voorbeeld daarvan is de EA827-motorenfamilie die in de meest uiteenlopende configuraties op de vreemdste plekken opduikt.
In 1972 presenteert Audi een geheel nieuwe 80. De sedan die intern als B1 wordt aangeduid moet de in basis al uit 1964 stammende F103 doen vergeten. Daartoe heeft Audi onder andere de volledig nieuwe EA827-motorenfamilie ontwikkeld die in lengterichting gemonteerd de voorwielen aandrijft. In eerste instantie bestaat die EA827-familie met zijn gietijzeren blokken en bovenliggende nokkenas uit een 55 pk leverende 1.297 cc versie en een 1.471 cc variant met naar keuze 75 of 85 pk, allemaal op benzine. In 1973 volgt ook nog een tot 1.588 cc opgeboorde uitvoering met 100 pk.
Volkswagen Passat
Begin jaren zeventig is bij Volkswagen de verkoop van auto’s met een achterin gemonteerde luchtgekoelde …
