Dit pikzwarte exemplaar betreft een M535i van de E28-generatie: de tweede generatie BMW 5-serie. De E28 M535i kwam in 1985 op de markt en deelt daarmee zijn introductiejaar met de eerste generatie M5. Van de 5-serie E12, de eerste generatie, kwam nooit een volvette M.
Wel was er van de E12-generatie een M535i. Die vulde in de vroege jaren 80 de rol van topper in het 5-serie-aanbod, met onder de kap een 3,5-liter zes-in-lijn met 218 pk. Voor zijn opvolger, de E28 M535i zoals op de foto's, gebruikte BMW een andere en iets kleinere zescilinder om – opvallend genoeg – tot dezelfde vermogenswaarde te komen. Maar goed, BMW had vanaf dit model met de 286 pk sterke M5 een goed alternatief in het aanbod voor de rupsjes-nooit-genoeg.
De M535i van de E12-generatie.
Wie niet zó veel vermogen wenste of iets minder diepe zakken had, kon zijn hart ophalen met de M535i. De uiterlijke verschillen tussen een M535i en een M5 van de E28-generatie zijn zeer klein. Een M5 van een reguliere 5-serie onderscheiden was destijds al iets wat alleen voor kenners was weggelegd, en de M535i zat er qua styling nog doodleuk tussenin.
Sterker nog: het 'rokje', de geribbelde 'rand' onder aan de side skirts en voor- en achterbumper, misschien wel het meest uitgesproken sportieve ontwerp-element aan de buitenkant van de M5, zat in dezelfde vorm onder de M535i. Op een paar minieme details na kon je een M5 eigenlijk slechts onderscheiden aan de hand van de badge. Mede daardoor mag de door Escher gespotte M535i, die lekker dik oogt met zijn zwarte accenten en BBS-wielen met gepolijste lip, er zeker zijn. Nogmaals: dank!
